Teaching
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We teach courses in the BSc Geoinformatic, MSc Geoinformatics and Spatial Data Science as well as the MSc Geospatial Technologies. Some of our courses are also part of degree programmes from geography, didactics of geography, landscape ecology, or computer science.
Course Program
Our basic Geoinformatics courses are related to analyzing geographic information with GIS and visualizing geographic information on maps. Most of our advanced courses are interdisciplinary and relate to our reserach areas spatial cognition, wayfinding and spatial behaviour as well as GI in education. The thematic focus of our applied study projects are usually related to ongoing projects.
Teaching Courses
- Digital Cartography:
creation and cartographic design of topographic / thematic maps with GIS, story maps and other online maps - Spatial Cognition:
acquisition and processing of spatial information from a geographic, cognitive and computer science perspective - Geoinformatics in Transdisciplinary Education:
new opportunities for education through GI technology and its application in the classroom - Core Topics in Geographic Information Science:
overview of foundational ideas of the discipline of Geoinformatics - Study projects:
practical courses on varying current topics
Teaching Courses
- Wayfinding and Navigation:
covers human strategies to find the way as well as algorithmic strategies for route calculations - GIS Grundkurs:
introductory overview of Geographic Information Systems - Ringveranstaltung Geoinformatik:
overview of research areas in geoinformatics and its relevance in societal issues. - Study projetcs:
practical courses on varying current topics
Open thesis topics
Bachelor
Contact
Benjamin Karic, supervisor
Fon: +49 (0) 251 83 33166
b.karic@uni-muenster.de
Thomas Bartoschek, supervisor
Fon: +49 (0) 251 83 30001
bartoschek@uni-muenster.de
Contact
Angela Schwering, supervisor
Fon: +49 (0) 251 83 33059
schwering@uni-muenster.de
Yousef Qamaz, techn. Support
Fon: +49 (0) 251 83 33064
y_qama01@uni-muenster.de
Jeden Tag bewegen wir uns durch Raum und Zeit. Um entferntere Ziele zu erreichen, nutzen wir Karten in Navigationssystemen. Aber auch in unserer direkten Umgebung - beispielsweise beim Museumsbesuch - navigieren wir zielgerichtet entlang bestimmter Wege. Im Rahmen der Bachelorarbeit wird untersucht, wie mittels Technologie das räumliche Bewegungsverhalten von Menschen beobachtet und interpretiert werden kann. Tiefenbildkameras wie die Kinect können innerhalb von Gebäuden wertvolle Informationen über menschliche Interaktionen liefern. Im Freien kann GPS durch Informationen zur Blickrichtung und zur Umgebung ergänzt werden und so eine tiefergehende Interpretation ermöglichen. Durch Virtual Environments kann die Umgebung systematisch verändert werden und der Einfluss der Umgebung auf das Wegfindungsverhalten untersucht werden.
Eine Bachelorarbeit kann die oben genannten Fragen aus einer technischen Perspektive (z.B. Entwicklung eines Systems zur Erfassung relevanter Bewegungsinformationen), aus einer Datenperspektive (z.B. Interpretation von Bewegungsdaten, die durch technologiegestützte Beobachtung erfasst wurden) oder aus einer experimentellen Perspektive (z.B. Untersuchung von Wegfindungsstrategien und Bewegungsverhalten in selbst programmierten virtuellen Umgebungen in Unity) untersuchen.
Die openSenseMap ist eine Plattform für Umweltsensordaten von Messstationen jeglicher Art. Zur Zeit werden nur Rohdaten von senseBoxen gespeichert und die Daten können sich nur pro senseBox angezeigt werden lassen. Zudem gibt es die Möglichkeit sich die gesammelten Daten für einen Zeitpunkt interpoliert darstellen zu lassen.
Ziel einer Bachelorarbeit ist es, eine Datenvisualisierung für verschiedene Aspekte auf dem openSenseMap Portal zu entwickeln. Diese kann z.B. zum Ziel haben, Daten mehrer senseBoxen und Sensoren mit statistischen Methoden zu vergleichen oder externe Datenquellen, wie zB. vom DWD, zum Vergleich einzubinden. Auch die interaktive Darstellung, in der verschiedene Umweltphänomene aggregiert dargestellt werden, würde neue Möglichkeiten schaffen, die Daten zu erkunden. Eine Bacheloarbeit kann auch die Visualisierung mobiler Sensoren in den Fokus der Arbeit stellen. Es werden verschiedene Visualisierungen mit neusten Webtechnologien generiert und mit einer Nutzerstudie evaluiert.
GeoGami ist ein ortsbasiertes Spiel zur Förderung des räumlichen Orientierungsfähigkeit: Der Spieler muss mehrere Navigationsaufgaben zu verschiedenen Orten lösen und an diesen Orten Fragen beantworten. Derzeit wird GeoGami primär einzeln gespielt. Im Rahmen dieser Bachelorarbeit wird GeoGami als Multiplayer-Version erweitert, bei der die Spieler gegeneinander antreten oder zusammenarbeiten können, um die Aufgaben zu lösen.
Nach der konzeptionellen Entwicklung verschiedener kollaborativer oder kompetitiver Spielformate, werden Spiele in GeoGami implementiert und evaluiert. Hier steht die virtuelle Welt in Unity sowie kollaborative Spiel
Mehr Informationen zu GeoGami finden Sie auf unserer Projektwebsite https://geogami.ifgi.de/ und auf github. Erfahrung mit Android-Programmierung und Interesse an ortsbezogenen Spielen sind von Vorteil.
Contact
Angela Schwering, supervisor
Fon: +49 (0) 251 83 33059
schwering@uni-muenster.de
Yousef Qamaz, techn. Support
Fon: +49 (0) 251 83 30001
y_qama01@uni-muenster.de
Master
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Benjamin Karic, supervisor
Fon: +49 (0) 251 83 33166
b.karic@uni-muenster.de
Thomas Bartoschek, supervisor
Fon: +49 (0) 251 83 30001
bartoschek@uni-muenster.de
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Angela Schwering, supervisor
Fon: +49 (0) 251 83 33059
schwering@uni-muenster.de
Yousef Qamaz, techn. Support
Fon: +49 (0) 251 83 30001
y_qama01@uni-muenster.de
Every day, we move through space and time. To reach more distant destinations, we use navigation aids. But also in our immediate environment - for example while visiting a museum - we move purposefully along a path. A thesis can investigate spatial movement behaviour from different perspectives:
How can we observe spatial movement and gain a deeper understanding of human behaviour? Indoor, we may use depth cameras such as Kinect to collect information about people interacting with each other. Outdoor, we can complement GPS tracks with information on the viewing direction and information on your environment. Virtual environments can be used to systematically modify the environment w.r.t. visibility, spatiousness etc. to investigate its influence on the wayfinding behaviour.
A thesis may investigate the above questions from a technical perspective (e.g. building a system to collect relevant information), from a data perspective (e.g. how to interpret movement data collected by technology-supported observation) or from an experimental perspective (e.g. exploring wayfinding strategies and movement behaviour).
Contact
Thomas Bartoschek
Fon: +49 (0) 251 83 30011
bartoschek@uni-muenster.de
Angela Schwering
Fon: +49 (0) 251 83 33059
schwering@uni-muenster.de
Contact
Angela Schwering, supervisor
Fon: +49 (0) 251 83 33059
schwering@uni-muenster.de
Jakub Krukar, supervisor
Fon: +49 (0) 251 83 33058
krukar@uni-muenster.de
When we compare the preformance of people navigation through the environment, we usually look at the distance travel, time spent or number of times a person is lost resulting in erroneous navigation decisions. This is a rather simple analysis: using a navigation app, we can collect much more information about the actual spatial behaviour.
Our GeoGame GeoGami, records the behaviour of people during a navigation tasks. Besides the actual travelled trajectory, GeoGami records the orientation, …
A thesis could explore how to make use of the collected data and aggregate it to meaningful measures of wayfinding performance. The thesis can also explore different visualizations of individuals and of individuals in comparison to others in a group.